Rodekool met kersen en een bal gehakt

Weet je dat ik niet van rodekool houd?

Waarschijnlijk hou ik niet zo van gare kool, al kan ik uit mijn kooklessen vroeger nog wel iets positiefs herinneren, groene kool met kaas, gek eigenlijk dat ik daar vandaag aan moet denken. Ik hou niet van spruitjes maar wel van spruitjes uit de oven, met kaas en champignons. Koolsalades zijn wel mijn favoriet en zuurkool van witte- of van rodekool vind ik ook heerlijk.

Ik hou niet van rodekool maar wel van rodekool met kersen en dan het liefste met een bal gehakt. Echt een maaltijd om te delen want je maakt het net zo makkelijk voor acht personen als voor twee. Alleen het snijden van rodekool is een klusje, het kan met de keukenmachine wat gemakkelijker of zoals ik heb gedaan met de mandoline.
We hebben er een op de Flora in Bovenkarspel gekocht, minstens twintig jaar oud inmiddels maar nog altijd werkzaam. Het wordt wel tijd dat we een keer een nieuwe kopen maar voorlopig moeten we het er nog mee doen.

Ben je een beetje lui of heb je weinig tijd, koop een pot rodekool met appeltjes en een pot kersen, gooi ze samen in de pan, opwarmen en klaar.

rodekool-met-gehaktbal-een-maaltijd-om-te-delen

Hier staat de vers gesneden kool mooi te pruttelen, de kersen zitten er ook al bij (die komen uit een pot want het is winter). De gehaktballen staan in de gietijzeren pan, een Dutch Oven, en zijn ook al bijna gaar.

Zoals je kan zien is het een maaltijd om te delen geworden want wij eten natuurlijk met ons tweetjes echt niet zoveel ballen!

We hopen dat de delers het ook lekker vinden en misschien hier een reactie op geven, lekker of niet lekker 😉

 

 

Geef een reactie

